دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi

ساخت وبلاگ
لزوم بیّن به معنای اعم+مثاللزوم بیّن به معنای اعم: در این نوع ملازمه، از تصور طرفین ملازمه و تصور نسبت بین آن دو جزم و تصدیق به ملازمه حاصل می‌شود. مثلاً اگر عدد ۲ تصور شود ممکن است از اینکه نصف عدد ۴ است غافل باشیم اما اگر علاوه بر تصور آن، عدد ۴ و همچنین نصف بودن عدد ۲ یرای عدد ۴ را را هم به ذهن بیاوریم جزم به ثبوت ملازمه و تصدیق به نسبت پیدا می‌کنیم.۲. لزوم بیّن به معنای اخصّ: در این نوع ملازمه، از تصور ملزوم، تصور لازم هم حاصل می‌شود. مثلاً از تصور حاتم طایی بلافاصله تصور کَرَم و بخشندگی او حاصل می‌شود. دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 146 تاريخ : دوشنبه 31 مرداد 1401 ساعت: 22:38

مرحوم مظفر برای دلالت التزامی دو شرط ذکر کرده است:

۱ ـ تلازم بین لفظ و معنا، باید تلازم ذهنی باشد و تلازم خارجی بدون رسوخ در ذهن کفایت نمی‌کند؛

۲ ـ تلازم به صورت لزوم بیّن بالمعنی الاخص باشد؛ یعنی به محض تصور لفظ، معنا نیز بدون نیاز به قرار دادن واسطه دیگری به ذهن آید. (مظفر، محمدرضا، المنطق، ص103)

دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 139 تاريخ : دوشنبه 31 مرداد 1401 ساعت: 22:38

پرسش: تعریف قیاس اقترانی و استثنائی در منطق؟پاسخ: قیاس مجموعه‌اى فراهم آمده از چند قضیه است که به صورت یک واحد در آمده و به نحوى است که لازمه قبول آنها قبول یک قضیه دیگر است.[۱] مثال: هر انسان حیوان است (قضیه ی اول)؛ هر حیوان جسم است (قضیه دوم)؛ پس هر انسان جسم است.(نتیجه)تقسیم‌ قیاس‌قیاس در یک تقسیم اساسى، به دو قسم: اقترانى و استثنائى، منقسم مى‌گردد.هر قیاسى مشتمل بر حداقل دو قضیه است؛ یعنى از یک قضیه قیاس تشکیل نمى‌شود. به عبارت دیگر، یک قضیه هیچ گاه مولّد نیست؛ دو قضیه آن گاه قیاس تشکیل مى‌دهند و مولّد مى‌گردند که با نتیجه مورد نظر بیگانه نباشند.[۲]قیاس اقترانیاقترانى منسوب به اقتران است. مى‌گویند قیاس اقترانى، و مقصود از آن، قیاسى است که «نتیجه یا نقیض نتیجه در آن، بالفعل موجود نباشد، بلکه به نحو بالقوه موجود باشد.[۳]به عبارت واضح‌تر: نتیجه، گاهى به صورت پراکنده در مقدمتین موجود است؛ یعنى هر جزء (موضوع و یا محمول در حملیه، و مقدّم یا تالى در شرطیه) در یک مقدمه قرار گرفته است، و گاهى یک جا در مقدمتین قرار گرفته است. اگر به صورت پراکنده در مقدمتین قرار گیرد «قیاس اقترانى» نامیده مى‌شود:آهن فلز است (صغرى)؛ هر فلزى در حرارت منبسط مى‌شود (کبرى)؛ پس آهن در حرارت منبسط مى‌شود (نتیجه).[۴]قیاس استثناییاگر قیاس به نحوى باشد که «نتیجه» یک جا در مقدمتین قرار گیرد - با این تفاوت که با کلمه‌اى از قبیل: «اگر»، «هر زمان» و یا «لکن» یا «امّا» توأم است - چنین قیاسى را «قیاس استثنائى» گویند. مثلًا ممکن است چنین بگوییم: اگر آهن فلز باشد در حرارت منبسط مى‌شود؛ آهن فلز است؛ پس در حرارت منبسط مى‌گردد یا مثالی دیگر: اگر عمل به سحر مطلقا حرام باشد، آموزش آن هم باید حرام باشد. لکن آموزش سحر، حرام دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 133 تاريخ : دوشنبه 31 مرداد 1401 ساعت: 22:38

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به منظور ایجاد زمینه‌های مناسب برای رشد و ارتقای پژوهش‌های فرهنگی در کشور، بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌های بالقوه دانشگاه‌ها، تشویق دانشجویان به انجام تحقیقات در زمینه‌های فرهنگی و تقویت تحقیقات دانشجویی نوآورانه و خلاقانه در این حوزه‌ها، از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری حمایت می‌کند. براساس دستورالعمل جدید حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناشی ارشد و رساله‌های دکتری، پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که دفاع شده و موضوع آنها مرتبط با محورها و اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه باشند، مشمول برخورداری از حمایت می‌شوند. همچنین پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که همسو با اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه بوده و یا توصیه کتبی یکی از معاونت‌ها و سازمان‌ها و واحدهای ستادی وزارت متبوع را داشته باشند از اولویت در حمایت برخوردارند.حمایت از پایان‌نامه و رساله موردنظر منوط به تصویب در شورای علمی یکی از پژوهشکده‌های پژوهشگاه و تأیید معاونت پژوهشی است.حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دفاع شده به شکل حمایت از نشر صورت می‌پذیرد. مشروط به اینکه دانشجو متن پایان‌نامه و رساله را طبق «شیوه‌­نامه تبدیل طرح و پایان­‌نامه به کتاب» و تحت نظر ناظر پژوهشگاه بسط داده و در قالب کتاب در آورد. به استناد دستورالعمل سقف حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد ۱۰ میلیون تومان و برای رساله‌های دکتری ۲۵ میلیون تومان تعیین شده است. دانشجویان متقاضی حمایت، موظف به ارائه یک نسخه از پایان‌نامه یا رساله دفاع شده و نیز مقاله‌های مستخرج از پایان‌نامه یا رساله و نسخه الکترونیکی آنها هستند.همچنین دانشجوی متقاضی حمایت باید در یک نشست تخصصی در پژوهشگاه نتایج پایان‌نامه یا رساله خود را ارائه نماید.دانشجویان دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 141 تاريخ : شنبه 29 مرداد 1401 ساعت: 19:03

تفسیر آیه 1 سوره طارق (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَن الرَّحيم وَالسَّمَاءِ وَالطَّارِقِ)+نتیجه استخارهسوگند به آسمان و آن اختر شبگرد.این سوره نیز همچون بسیاری دیگر از سوره‌های جزء آخر قرآن، با سوگندهای زیبا و اندیشه برانگیزی آغاز می‌شود، می‌فرماید: «سوگند به آسمان و کوبنده شب»! (و السماء و الطارق).نتیجه استخاره: اختیار با توستنتیجه کلی: میانه خوب است با در نظر گرفتن شرایط و بررسی كامل جوانب خوب والا بد است.نتیجه ازدواج: با رعایت جوانب و تمام کردن همه‌ی صحبت ها خوب و الا بد است.نتیجه معامله: اگر شرایط را رعایت کنید و جوانب کار را در نظر بگیرید خوب است والا بد است. دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 134 تاريخ : شنبه 29 مرداد 1401 ساعت: 19:03

نشست علمی سیری در عاشورا نگاری از آغاز تا امروز دکتر سعید طاووسی مسرور عضوت هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 157 تاريخ : شنبه 29 مرداد 1401 ساعت: 19:03

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَىٰ أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌجز اين نيست كه مؤمنان كسانى‌اند كه به خدا و پيامبرش گرويده‌اند، و هنگامى كه با او بر سر كارى اجتماع كردند، تا از وى كسب اجازه نكنند نمى‌روند. در حقيقت، كسانى كه از تو كسب اجازه مى‌كنند؛ آنانند كه به خدا و پيامبرش ايمان دارند. پس چون براى برخى از كارهايشان از تو اجازه خواستند، به هر كس از آنان كه خواستى اجازه ده و برايشان آمرزش بخواه كه خدا آمرزنده مهربان است.شأن نزول:در بعضی از روایات می‌خوانیم که این آیه در مورد «حنظلة بن أبی عیاش» نازل شده است که در همان شب که فردای آن جنگ احد در گرفت می‌خواست عروسی کند، پیامبر صلّی اللّه علیه و آله با اصحاب و یاران مشغول به مشورت در باره جنگ بود، او نزد پیامبر صلّی اللّه علیه و آله آمد و عرضه داشت که اگر پیامبر صلّی اللّه علیه و آله به او اجازه دهد آن شب را نزد همسر خود بماند، پیامبر صلّی اللّه علیه و آله به او اجازه داد.صبحگاهان به قدری عجله برای شرکت در برنامه جهاد داشت که موفق به انجام غسل نشد، با همان حال وارد معرکه کارزار گردید، و سر انجام شربت شهادت نوشید.پیامبر صلّی اللّه علیه و آله در باره او فرمود: «فرشتگان را دیدم که حنظله را در میان زمین و آسمان غسل می‌دهند»! لذا بعد از آن حنظله به عنوان «غسیل الملائکه» نامیده شد.تفسیر:پیامبر را تنها نگذارید! در چند آیه قبل، سخن از ل دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 141 تاريخ : سه شنبه 25 مرداد 1401 ساعت: 12:59

نشست علمی زیارت در الهیات تطبیقی (دکتر محمد لگنهاوزن) + نوشته شده در دوشنبه بیست و چهارم مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱:۴۷ ب.ظ توسط دکتر سید مهدی مصطفوی  |  دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 132 تاريخ : سه شنبه 25 مرداد 1401 ساعت: 12:59

‌استقرا، از اصطلاحات منطقی بوده و به استدلال از طریق بررسی امور جزئی برای دست یابی به نتیجه کلّی است.بخش عمده مباحث منطق را حجت و استدلال به لحاظ صورت و هیات تشکیل می‌دهد. منطق‌دانان سه نوع حجت را برشمرده‌اند که همگی از ارزش علمی یکسانی برخوردار نیستند، برخی همانند قیاس در کانون توجه منطق‌دانان قرار دارد و برخی دیگر چنین نیست. استقراء از جمله حجت‌هایی است که نسبت به قیاس از درجه اعتبار کمتری برخوردار است، ولی با تکیه بر قیاس، ارزش و اعتبار پیدا می‌کند.استقرا از اقسام سه گانه حجت و استدلال و به معنای سیر حرکت ذهن از جزئی به کلی است. به بیان دیگر، دلیلی است که ذهن جزئیاتی را تحصیل می‌کند و از میان آن‌ها یک حکم عامی را استنباط می‌کند. مانند این که از بررسی نوع غذا خوردن حیوانات مختلف، حکم شود هر حیوانی در وقت جویدن غذا فک پایین خود را حرکت می‌دهد.[۱][۲]برخلاف قیاس که در آن یک حکم کلی از پیش صادر می‌شود و بر مصادیق خود تطبیق می‌کند، در استقرا این‌گونه است که از جزئی به کلی سیر می‌شود.توضیح آن که تمام زندگی عرفی ما بر اساس آمار و حساب احتمالات تنظیم می‌شود. کارخانه‌ای که لامپ تولید می‌کند، برای این‌که متوسط عمر آن را به دست‌آورد راهی جز این ندارد که تعدادی از آن‌ها را به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار دهد و پس از مدتی این نتیجه برای تولید کننده حاصل شود که این نوع مهتابی می‌تواند فلان مقدار عمر بکند، حکم کلی صادر می‌کند که مهتابی‌های تولید شده توسط این کارخانه تا فلان مدت ضمانت می‌شود. صدور این حکم کلی بر اساس تفحص در جزئیاتی بوده که مورد آزمایش قرار گرفته است، اگر تولید کننده بخواهد تمام مهتابی‌ها را آزمایش کند دیگر به مرحله تولید نمی‌تواند گام نهد. در ابعاد مختلف زندگی عرفی و علوم دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 135 تاريخ : سه شنبه 25 مرداد 1401 ساعت: 12:59

در جان ما هر دم، غوغای عاشوراستبیداری عالم، از یا حسین ماست'>ماستبا روضه ها هر لحظه میسوزیم و میباریمبر لب همه "یا لیتناکنّا معک" داریمتا آن دمی که سر به پای یار بگذاریمنذر تو این جان و تن، مولا اباعبداللهذکر نفس های من، لبیک یا ثارالله(لبیک یا ثارالله)میثاق این دل با، خون شهیدان استجان روشن از یادِ، پیر جماران استاز سر گذشتن، سرگذشت و سرنوشت ماستدلداده ایم و بهر ما هر روز عاشوراستما راهمان از کربلا تا مسجد الأقصاستما انقلابی هستیم، مِهر ولایت با ماستهیهاتَ منّا الذّله، شوق شهادت با ماست(لبیک یا ثارالله)دل خسته از هجران، دلتنگ دیداریمچشم انتظارانِ، دیدار آن یاریمبر ندبه های جمعه های ما نگاهی کنبر گریه های روضه ها آقا نگاهی کنبر لاله های سرخ این صحرا نگاهی کننذر قدم هایت شد، خون شهیدان ماآماده پیکاریم، یابن الحسن یا مولا(یابن الحسن یا مولا)شاعر: محمد مهدی سیار (محرم1393ش)دانلود دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 164 تاريخ : شنبه 22 مرداد 1401 ساعت: 14:55

اومدم کمی قدم بزنمتو هواتون از تو دم بزنماومدم مهمون تو بشم و یه سری باز به حرم بزنمکربلا، روبه رومه و، اشک شوق توی چشمامهکربلا، رؤیای منه، وعده‌ من و آقامهچه حس لطیفی، چه اشک زلالیچه نوری داره از سمت تو میتابهچه حال عجیبی، چه بارش لطفیاینا از کرم و نعمت اربابهذکر لب سینه‌زنا، حُبُّ الحسین یَجمَعُنااومدم بازم به سوی حرمتا دلم بگیره بوی حرمرهروان سیدالشهداوعده‌ی ما روبه‌روی حرماین مسیر، پر از عشقه و، لبریز میشه از شوق و شوراین مسیر، از کرببلا، مارو میبره تا ظهورچه جاده‌ی نوری، چه جلوه‌ی حقّیچه سرچشمه‌ی ایمانی شده جاریهمه دلا جَمعه، دورِ آقا جَمعهدلم میگه همون حسّه که دوست داریذکر لب سینه زنا، حُبُّ الحسین یَجمَعُنا اومدم به عشق شاه شهیدبا هزارتا آرزو و امیداومدم بگم شبیه زهیرمارو هم به کربلا ببریدمن می‌خوام، عاشق ‌تر بشم، باید جون بدم پیش پات من می‌خوام، با اصحاب باشم، توی خیمه‌ی عاشوراتچه شور و نوایی، چه اشک و بُکاییهمین موکبا خیمه‌س خدا میدونهچه عهد قدیمی، چه قلب سلیمیهمه حبّ حسینی تو دلاشونهذکر لب سینه‌ زنا، حُبُّ الحسین یَجمَعُنادانلود دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 168 تاريخ : شنبه 22 مرداد 1401 ساعت: 14:55

تفسیر آیه 31 سوره رعد (وَلَوْ أَنَّ قُرْآنًا سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَى بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعًا أَفَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ لَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمِيعًا وَلَا يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِمَا صَنَعُوا قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيبًا مِنْ دَارِهِمْ حَتَّى يَأْتِيَ وَعْدُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ)اگر بوسیله قرآن، کوه‌ها به حرکت درآیند یا زمینها قطعه قطعه شوند، یا بوسیله آن با مردگان سخن گفته شود، (باز هم ایمان نخواهند آورد!) ولی همه کارها در اختیار خداست! آیا آنها که ایمان آورده‌اند نمی‌دانند که اگر خدا بخواهد همه مردم را (به اجبار) هدایت می‌کند (امّا هدایت اجباری سودی ندارد)! و پیوسته بلاهای کوبنده‌ای بر کافران بخاطر اعمالشان وارد می‌شود، و یا بنزدیکی خانه آنها فرود می‌آید، تا وعده (نهایی) خدا فرا رسد؛ به یقین خداوند در وعد؛ خود تخلّف نمی‌کند!برگزیده تفسیر نمونهشأن نزول:بعضی از مفسران بزرگ گفته‌اند: این آیه در پاسخ جمعی از مشرکان «مکّه» نازل شده است، که در پشت خانه کعبه نشسته بودند و به دنبال پیامبر (ص) فرستادند، پیامبر صلّی اللّه علیه و آله (به امید هدایت آنان) نزد آنها آمد، عرض کردند:اگر دوست داری از تو پیروی کنیم این کوههای مکّه را به وسیله قرآنت عقب بران تا کمی این زمین تنگ و محدود ما گسترش یابد! تو به گمان خود کمتر از داود نیستی که خداوند کوهها را برای او مسخّر کرده بود، یا این که باد را مسخّر ما گردان، همان گونه که مسخّر سلیمان بود، و نیز جدت «قصی» (جد طایفه قریش) را زنده کن، زیرا عیسی (ع) مردگان را زنده می‌کرد و تو کمتر ا دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 139 تاريخ : شنبه 22 مرداد 1401 ساعت: 14:55

المقدمة الاولی: متکلم دو اراده دارد یکی استعمالیة و یکی جدیة.اراده ی استعمالیه همان احضار معنا در ذهن مخاطب است که به وسیله ی لفظ صورت می گیرد گاه این اراده ی صد در صد با اراده ی جدی موافق است و گاه صد در صد مغایر است یعنی فرد فقط اراده ی استعمالیة دارد و اصلا اراده ی جدی ندارد مثلا در جائی که فرد شوخی می کند و یا در حال توریه و یا تقیه است و گاه بخشی مطابق اراده ی استعمالیه و جدیه است (مانند عالم عادل) و چند درصد فقط مطابق اراده ی استعمالیة می باشد (مانند عالم) مانند آنجا که از عام خاص و از مطلق مقید اراده کند.المقدمة الثانیة: بحث در ظواهر است ولی مجمل و متشابه از بحث ما خارج است. زیرا مجمل ظهور ندارد و در متشابه ظهوری لرزان و غیر ثابت وجود دارد که چه بسا مراد حقیقی آن واضح نیست.بعد از بیان این دو مقدمه می گوییم:ظواهر (و به بیان دیگر اراده ی استعمالی) چه مسئولیتی را به دوش می کشد؟ مسئولیت آن این است که معنا را بوسیله ی لفظ در ذهن مخاطب ایجاد کند. واضح است که اگر مسئولیت ظواهر همین است دلالت ظواهر نسبت به آن مسئولیت دلالت قطعیة دارد نه ظنیة زیرا الفاظ برای معانی وضع شده است و متکلم هم به اراده ی استعمالیة همان لفظ را در همان معنا وضع کرده است و با بردن کلام معنا در ذهن متکلم ایجاد می شود. دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 195 تاريخ : دوشنبه 17 مرداد 1401 ساعت: 17:36

در جملات اخباری کنایی و در اوامر امتحانی، این دو اراده به روشنی از هم تفکیک می‌گردند:۱. در کنایات، مثل: «زید کثیر الرماد»، اراده استعمالی نسبت به لفظ «زید» و «لفظ» کثیر الرماد «این است که هر دو در معنای حقیقی استعمال شده‌اند، اما مراد جدی از آن‌ها، سخاوت زید است.۲. در اوامر امتحانی، مثل امر به ذبح اسماعیل علیه‌السّلام، مراد استعمالی، ذبح اسماعیل است، اما مراد جدی، امتحان حضرت ابراهیم علیه‌السّلام است. دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 165 تاريخ : دوشنبه 17 مرداد 1401 ساعت: 17:36

يک روز به هيئت سحر می آيد با سوز دل و ديده تر می آيد يک روز به انتقام 72 شمس با 313 قمر می آيد دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 193 تاريخ : دوشنبه 17 مرداد 1401 ساعت: 17:36

قیاس مع الفارق یعنی چه؟مغالطه تمثیل ناروا یا مقایسه نادرست یا قیاس مع‌الفارق (به انگلیسی: False analogy یا Argument from analogy) وقتی روی می‌دهد که شخصی در هنگام استدلال از شباهت‌های آشکار و مشخص دو چیز به یکدیگر، شباهت‌های دیگری را نتیجه‌گیری کند در حالیکه این شباهت‌ها نامعلوم بوده و نیاز به بررسی و اثبات دارند.[۱] مغالطه تمثیل نوعی استدلال استقرایی است - در استدلال استقرایی، مقدمات استدلال از نتیجه به صورت محتمل پشتیبانی می‌کنند. - به بیانی ساده مقایسه نادرست یعنی سرایت حکم یک امر به امر دیگر بدون آن که شباهت کاملی میان آن‌ها وجود داشته باشد. در منطق به مقایسه، تمثیل گفته می‌شود.یکی از معروف‌ترین مغالطه‌های شناخته شده در این زمینه تمثیل ساعت‌ساز در کتاب الهیات طبیعی نوشته ویلیام پیلی است. او ادعا می‌کند که همانطور که یک ساعت پیچیده که با نظم کار می‌کند سازند‌ه‌ای هوشمند دارد پس این جهان و موجودات زنده با ساختارهای پیچیده و منظم هم سازنده‌ای دارند. ریچارد داوکینز در کتاب ساعت‌ساز نابینا استدلال او را رد می‌کند.[۲]ساختار مغالطهP و Q ویژگی‌های مشترک و شبیه به هم b , a و c را دارند.بر اساس آزمایش و مشاهده مشخص شده است که P ویژگی x را دارد.در نتیجه Q هم ویژگی x را دارد.[۳]مثال‌ها«همانطوری که یک هواپیما با این همه پیچیدگی و شگفتی سازنده‌ای دارد پس این جهان پیچیده و شگفت هم سازنده‌ای دارد»آیا همانطوری که سازنده هواپیما مرده است سازنده جهان هم مرده است و آیا همانطوری که خالق هواپیما در کار خود خطاهایی داشته خالق جهان هم در کار خود خطاهایی دارد.«یک بار معاون رییس جمهور آمریکا گفت: من هیچ وقت با رییس‌جمهور مشاجره نمی‌کنم زیرا نباید با بازیکن خط حمله بحث کرد»در حقیقت، مغالطه تمثیل با دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 152 تاريخ : يکشنبه 9 مرداد 1401 ساعت: 16:44

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًاو هيچ مرد و زن مؤمنى را نرسد كه چون خدا و فرستاده‌اش به كارى فرمان دهند، براى آنان در كارشان اختيارى باشد؛ و هر كس خدا و فرستاده‌اش را نافرمانى كند قطعاً دچار گمراهى آشكارى گرديده است.شأن نزول:این آیه در مورد داستان ازدواج زینب بنت جحش (دختر عمّه پیامبر گرامی اسلام) با زید بن حارثه برده آزاد شده پیامبر صلّی اللّه علیه و آله نازل شده است.قبل از زمان بعثت و بعد از آن که خدیجه با پیامبر صلّی اللّه علیه و آله ازدواج کرد خدیجه برده‌ای به نام «زید» خریداری نمود که بعدا آن را به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله بخشید و حضرت او را آزاد فرمود، و چون طائفه‌اش او را از خود راندند پیامبر صلّی اللّه علیه و آله نام «فرزند خود» بر او نهاد.هنگامی که پیامبر صلّی اللّه علیه و آله تصمیم گرفت برای «زید» همسری برگزیند از «زینب بنت جحش» که دختر «امیه» دختر «عبد المطلب» (دختر عمّه‌اش) بود برای او خواستگاری نمود «زینب» نخست چنین تصور می‌کرد که پیامبر صلّی اللّه علیه و آله می‌خواهد او را برای خود انتخاب کند، خوشحال شد و رضایت داد، ولی بعدا که فهمید خواستگاری از او برای «زید» است، سخت ناراحت شد و سر باز زد، برادرش «عبد اللّه» نیز با این امر به سختی مخالفت نمود.در اینجا بود که آیه نازل شد و به امثال زینب و عبد اللّه هشدار داد که آنها نمی‌توانند هنگامی که خدا و پیامبرش کاری را لازم می‌دانند مخالفت کنند، آنها که این مسأله را شنیدند در برابر فرمان خدا تسلیم شدند.اما این ازدواج دیری نپایید و بر اثر ناسازگاریهای اخلاق دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 154 تاريخ : يکشنبه 9 مرداد 1401 ساعت: 16:44

كتاب الجيم اثر ابوعمرو شيبانى، اولین، معجم لغت در تاريخ عرب و تنها اثر برجاى مانده از مؤلف است. كتاب در سه مجلد توسط ابراهیم ابيارى، عبدالعليم طحاوى و عبدالكريم عزباوى تحقيق شده است.قصد ابوعمر از نوشتن اين كتاب تدوين واژگان ناآشنا و دور از ذهن بوده است و گفته‌اند وى پس از گردآورى اشعار قبايل، لغات دشوار آنها را در كتاب الجيم شرح و تفسير كرده است.ساختاركتاب از دو مقدمه و 28 باب به تعداد حروف زبان عربى تشكيل شده و مؤلف هر باب را به يكى از حروف الفبا اختصاص داده است. كلمات مذكور در درون هر باب از قاعده‌ى خاصى پيروى نمى‌كنند و در آنها ترتيب حروف دوم و سوم رعايت نشده است.گزارش محتواوجه تسميه‌ى كتاب به درستى روشن نيست. برخى گفته‌اند ابوعمرو كلمه‌ى «جيم» را «ديباج» معنى كرده و اين نام را بدين جهت براى كتاب خود برگزيده كه خواسته است آن را در نكويى و كمال به ديباج همانند كند. برخى نيز احتمال داده‌اند كه وى به تقليد از نضر بن شميل كه گويا نخستين كتاب الجيم از او بوده اساس كار را بر ترتيب حروف از حيث «جهر» و «همس» نهاده، و از اين ميان حروف جيم را كه از حروف «مجهوره‌ى شديده» است، سرآغاز كتاب خود قرار داده است. اگر اين احتمال صحيح باشد بايد كسانى پس از ابوعمرو ترتيب كتاب را دگرگون كرده، ضمايمى بر آن افزوده باشند. اما از سوى ديگر، نسخ قديمى اين اثر كه متعلق به اواخر سده سوم هجرى است ترتيب كنونى رعايت شده است.مؤلف تصريح مى‌كند كه همه كلمات موجود در الجيم را به صورت سماعى از عرب بيابانى برگرفته است. در واقع مى‌توان گفت نزدیکى ابوعمرو به زمان جاهليت كتاب او را از اين جهت ممتاز كرده است.در كتاب نقل قول‌هاى بسيار ديده مى‌شود به طورى كه صفحات الجيم مملو از «قال و انشد» مى‌باشد. استفاده از اشعار دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 154 تاريخ : يکشنبه 9 مرداد 1401 ساعت: 16:44

جلسه هم‌اندیشی پویش آغاز پیاده‌روی اربعین از مسجد سهله، خانه امام زمان (عج) عصر یکشنبه دوم مردادماه با حضور جمعی از فعالان رویداد پیاده‌روی اربعین در بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء برگزار شد.در ابتدای این نشست که به مناسبت نزدیکی ایام عزاداری محرم با ذکر مصیبت آغاز شد، حاضرین در جلسه به توضیح درباره اهمیت مسجد سهله و ظرفیت‌های آن برای آغاز پیاده‌روی اربعین پرداختند و برنامه‌های خود را برای ارتقای غنای فرهنگی برنامه‌ پیاده‌روی و افزایش معرفت مهدوی حاضران در این رویداد عظیم تشریح کردند.در ادامه نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محمد شجاعی، با موضوع ارتباط اربعین و عاشورا و مهدویت سخنرانی کرد که خلاصه آن را در ادامه می‌خوانید:مسئله مهدویت یک قسمت از یک پازل و بخشی از نقشه الهی است که در زیارتنامه‌ها و دعاها بیان شده است. حقیقت این است همه انبیا از روز اول و خصوصا خاتم الانبیا(ص) و ۱۳ معصوم دیگر برای امام زمان(عج) بسیج شدند و این داستان حقیقی تاریخ است که همه آمدند تا این آقا بیایند. به همین خاطر وقتی ایشان ظهور می‌کنند، بیان می‌کنند:«یا مَعْشَرَ الخلائِقِ أَلا وَ مَنْ أَرادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلی آدَمَ وَ شیْثَ فَها أَنَا ذا آدَم وَ شَیْث، أَلا وَ مَن أَرادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلی نُوحٍ وَ وَلَدِه سام فَها أَنَا ذا نُوحٌ وَ سامٌ، أَلا وَ مَنْ أَرادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلی إِبراهیمَ وَ إِسماعیلَ فَها أَنَا ذا إِبراهِیمُ وَ إِسماعیلُ، أَلا وَ مَنْ أَرادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلی مُوسی وَ یُوشَع فَها أَنَا ذا مُوسی وَ یُوشَع ...»، یعنی هر کس می‌خواهد هر کدام از انبیاء را ببیند مرا ببیند.تفسیر مهدوی مقام معظم رهبری از یک آیهپس همه انبیا مأمور بودند پیروان خود را به ایشان پیوند بدهند و بگویند قرار است در آینده دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 158 تاريخ : دوشنبه 3 مرداد 1401 ساعت: 20:01

خورشید مکه اومد، ماه مدینه سر زدخدا با دست حیدر خونه ی دل رو در زد*****صدای یا رب یا رب، روح دعامون امشباز رو لبا تا آسمونا پر زد*****اللهم بحق احمد و آل احمداشرف انبیا و جعفر بن محمد*****ما رو ببر به آسمون ؛ به حق صاحب الزمون*****یه بار برای همیشه*****ما رو به دست فاطمه به دست مولا برسون*****دعایی'>دعایی که قبوله، صلوات بر رسولهدعای مرتضی و فاطمه ی بتوله*****دل من دلداده یه گوشه تو سجادهتو سختی ها به این دعا مشغوله*****اللهم بحق احمد و آل احمداشرف انبیا و جعفر بن محمد*****دردا همه دوا بشه، درای بسته وا بشه*****همه ش بگم*****صل علی محمد و آله تا حاجتا روا بشه*****اللهم بحق احمد و آل احمداشرف انبیا و جعفر بن محمد*****ما رو ببر به آسمون ؛ به حق صاحب الزمون*****یه بار برای همیشه*****ما رو به دست فاطمه به دست مولا برسون*****بت دلم به دست محبتت شکستهدلم به لطف عشقت خدا رو می پرسته*****خونی که تو رگ هامه، نذر تو و اسلامهراه خدا بدون تو بن بسته*****اللهم بحق احمد و آل احمداشرف انبیا و جعفر بن محمد*****دلم بشه سرای عشق، کبوتر هوای عشق*****بشه تموم زندگیم*****فدای یک نخ عبای عشق و بچه های عشق*****اللهم بحق احمد و آل احمداشرف انبیا و جعفر بن محمد*****ما رو ببر به آسمون ؛ به حق صاحب الزمون*****یه بار برای همیشه*****ما رو به دست فاطمه به دست مولا برسون*****عشق نبی و آله که بهترین مدالهکمال بندگی ابوذر و بلاله*****میشه زلال و عاشق، شیعه ی راه صادقتو این مقام به عالمی می باله*****اللهم بحق احمد و آل احمداشرف انبیا و جعفر بن محمد*****بیاد نسیم خوش خبر، تموم شه عمر این سفر*****یه روز به زودی برسه*****دست همه به دامن عزیز غائب از نظر*****ما رو ببر به آسمون ؛ به حق صاحب الزمون*****یه بار برای همیشه** دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 156 تاريخ : دوشنبه 3 مرداد 1401 ساعت: 20:01

خبرنامه